Om oss

Ocab är ett rikstäckande sanerings- och avfuktningsföretag som finns på ett 50-tal orter över hela landet. Våra kunder finns i hela Sverige inom försäkringsbolag, fastighetsbolag, FM-bolag, industri, bostadsrättsföreningar och privatpersoner. Vi räddar ekonomiska värden och tid vid skador orsakade av framförallt brand och vatten och erbjuder tjänster vid utredningar, underhåll och sanering av fastigheter och industri.

Kontakta oss
Jobba hos oss

Genom att kontinuerligt satsa på utveckling inom kvalitet och miljö har Ocab förvärvat kompetens, resurser och utrustning för att kostnadseffektivt begränsa och åtgärda skador. Ocab omsätter omkring 1 200 Mkr och har cirka 1 100 medarbetare över hela Sverige.

Ocab-bolagen är certifierade inom Miljö ISO 14001 och Kvalitet ISO 9001.

Kontaktuppgifter till Ocabs centrala organisation hittar du här

Allmänna villkor

Verksamhetspolicy

Code of Conduct

Våra värderingar

Inom Ocab arbetar vi ständigt med våra gemensamma värderingar. Vi står för kvalité, engagemang och hållbarhet som också sammanfattas i vår mission: Vi räddar värden, hjälper människor och värnar om miljön.

Ocab utgår ifrån en grundsyn om alla människors lika värde och att alla medarbetare inom Ocab ska ha samma möjligheter, rättigheter och skyldigheter. Vi ser ett värde i olikheter och kulturell mångfald är en styrka för Ocab.

Våra värderingar borgar för ett trivsamt arbetsklimat, nöjda kunder och ett bra resultat som skapar utveckling. Vi arbetar med ständiga förbättringar för att vi vill utvecklas och överträffa våra kunders krav. Vi ska samtidigt leverera tjänster med begränsad miljöpåverkan och med hänsyn till ekonomiska och tekniska resurser.

Vid sidan av våra medarbetares engagemang och kompetens är det våra gemensamma värderingar som skapar vår framgång. Värderingarna vägleder oss i det dagliga arbetet och skapar samsyn kring viktiga frågor inom Ocab.

Uppförandekod

Alla våra medarbetare måste känna till och följa vår uppförandekod som är ett verktyg för hur vi ska agera för att skapa goda relationer med våra kunder och en god arbetsmiljö. Uppförandekoden har tagits fram för att tydliggöra värderingar och underlätta för alla inom Ocab att agera korrekt och fatta rätt beslut som följer de lagar och regler som gäller.

Vår historia

I över 50 år har vi arbetat med en stark affärsidé som kortfattat kan uttryckas ”Vi räddar värden”.  1964 bildades Ocab, Service och Försäljningsaktiebolag i Stockholm. Grundaren var skeppsmäklaren Lars Conrad Brunkman och företaget vände sig till försäkringsbolag och erbjöd sanering. Ett andra kontor startades i Tranås lett av Hasse Storm och hans bror Georg Storm var samtidigt engagerad i verksamheten i huvudstaden. En fjärde partner blev bolagets första VD – köpmannen Hugo Sjögren.  De flesta uppdragen bestod av sanering av sotskador och brand men även av rengöring av cisterner. En och annan vattenskada hanterades också.

I mitten av 70-talet ändrades namnet till Ocab Skadeservice Aktiebolag och det fastslogs att bolaget skulle utföra sanering av brand-, sot-, vatten-, lukt- och oljeskador samt idka därmed förenlig verksamhet.

Därefter har tjänster tillkommit i takt med behov och utveckling och idag är Ocab ett rikstäckande företag som finns på ett 50-tal orter i landet. Med ca 900 medarbetare är det personliga och lokala engagemanget fortfarande själen i verksamheten.

Tillsammans med Ocab ingår systerföretagen NHS, MCM Relining, S-pipe och Planea i Oleterkoncernen. NHS erbjuder högtrycksspolning, vakuumsugning och rörinspektion, MCM Relining och S-pipe utför totalrenovering av avloppssystem genom relining och Planea erbjuder kvalificerat konsultstöd för planering och utveckling av fastigheter. Tillsammans kan vi erbjuda våra kunder en verklig helhetslösning inom skade-, industri- och fastighetsservice.

Kvalitet och miljö

Ocab ska uppfylla kundernas krav och förväntningar samt genomföra ständiga förbättringar i verksamheten. Vår självklara utgångspunkt är att alltid hitta den bästa lösningen för våra kunder och våra medarbetarna förväntas sträva efter att aktivt bidra med sitt yrkeskunnande och engagemang.

Vi bedriver verksamheten med begränsad miljöpåverkan med hänsyn till företagets resurser och följer gällande lagstiftning. Miljöarbetet ska vara väl förankrat i organisationen genom utbildning och påverkan på utvecklingen av våra produkter och tjänster.

För att respektera våra medarbetare förebygger vi skada och ohälsa och förbättrar hela tiden arbetsmiljöfrågorna genom att vi ser varandras olikheter som en styrka och tillvaratar varandras kompetenser. Vi vill ha nöjda medarbetare och kommunicerar vikten av delaktighet.

Sammantaget skapar detta goda förutsättningar för nöjda kunder och medarbetare och långsiktighet i kundrelationer och verksamhet.

En ledande aktör för hållbar skadeservice

Från ord till handling

Hållbarhet är identifierat som ett av tre fokusområden i Oleter Groups, och därmed i Ocabs, långsiktiga strategi. Det innebär att våra tjänster och hela verksamhet ska vara så hållbar som möjligt, med utgångspunkt i medarbetare och miljö. För oss handlar det om att vara med och bidra till en utveckling där det är en självklarhet att hushålla med gemensamma och begränsade resurser, och därmed gå från en linjär till en cirkulär verksamhet. Vårt mål är att vara en hållbar samarbetspartner för våra kunder som minskar deras miljöbelastning.

Under 2020 inleddes ett övergripande arbete för att identifiera ett nuläge, sätta mål och därefter en handlingsplan för det långsiktiga arbetet kring hållbarhet i koncernen fram till 2030. Kort sagt hur vi skulle börja gå från ord till handling. Vi ställer oss bakom, och ser att vi kan påverka, inom sju av FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling och vår långsiktiga hållbarhetsstrategi är förankrade i dessa sju mål. Vi är idag en branschledande aktör som driver utvecklingen av tjänster och metodval inom skadeservice mot en hållbar och cirkulär hantering.

Transparens och åtaganden

För att skapa mätbarhet har vi beräknat utsläppen för hela verksamheten och vi sammanställer årligen en klimatrapport som bygger på GHG-protokollets Corporate Value Chain Standard. Sedan januari 2021 kan vi för varje kunduppdrag som utförs presentera uppdragets totala klimatpåverkan. Avtrycket redovisas direkt till våra kunder på fakturan.

Vi har förbundit oss att minska klimatavtrycket i vår verksamhet till 2030 genom att upprätta vetenskapligt förankrade mål  som godkänts av Science Based Targets-initiativet (SBTi). De klimatmål vi satt upp är i linje med vad den senaste klimatvetenskapen anser vara nödvändig för att begränsa den globala uppvärmningen till maximalt 1,5⁰ C. De tre viktigaste faktorerna för att uppnå vårt åtagande är att:

  • Minska inköp av fossilt drivmedel med 63% till 2030
  • Säkerställa 100% inköp av förnyelsebar energi/uppvärmning
  • Reducera blandat avfall med 66% till 2030

Här kan du ta del av våra klimatrapporter för 2019 och 2020;  öppna klimatrapport i pdf: 2019 och 2020 eller läs dem i webbversion: 2019 och 2020

Hållbara arbetsplatser 

Vi sätter kompetensutveckling och ett hållbart ledarskap högt på agendan och vår utbildningsakademi ska kunna möta alla medarbetarens intresse av att utvecklas hos oss. Vi ska säkerställa att Ocab är en jämställd, trygg och inkluderande arbetsgivare och genom vår medarbetarundersökning arbetar vi aktivt med medarbetarengagemanget och kontinuerliga förbättringar. Inom socialt ansvar har vi medarbetaren i fokus genom att arbeta aktivt inom följande områden:

  • Hälsa och arbetsmiljö
  • Mångfald och hälsa
  • Attraktiv arbetsgivare

Här kan du ta del av vår Hållbarhetspolicy