Möt våra medarbetare 2019-07-24T12:27:36+00:00

Möt våra medarbetare

Ocab har 850 engagerade medarbetare som varje dag är med och räddar värden hos våra kunder. Här möter du några av dem och får en inblick i hur det kan vara att arbeta på Ocab. Är du intresserad av att arbeta hos oss? Ta en titt på vilka lediga tjänster vi kan erbjuda just nu eller skicka en spontanansökan.

Lediga jobb

Arbetsledare sanering

Mattias är en del av saneringsteamet i Helsingborg. Han har under sina 7 år på Ocab fått stor erfarenhet av vad som krävs i arbetet som saneringstekniker. Mattias leder idag arbetet för det växande teamet som hanterar allt från brand- och mögelskador till asbest- och klottersanering.

Hur har din resa i Ocab sett ut hittills? 
Jag blev rekommenderad att söka jobb på Ocab av en vän som arbetade där och fick möjlighet att börja arbeta som timanställd saneringstekniker, vilket så småningom blev till en tillsvidareanställning. Efter ett par år ville jag prova på ett mer renodlat hantverkaryrke och började därför som murarlärling, vilket var lärorikt, men jag saknade mycket av variationen och problemlösandet som ingår i saneringsarbetet och jag fick möjlighet att återuppta min anställning på Ocab. Sedan några månader är jag arbetsledare vilket gör att jag får användning av de praktiska erfarenheter jag har från fältet och samtidigt får nya utmaningar vilket är jättekul!

Vilka personliga egenskaper tycker du är viktiga om man vill arbeta med sanering?  
Jag tror att man ska vara stresstålig för det är viktigt att behålla lugnet och vara metodisk för att kunna se hur man på bästa sätt ska hantera en skada och samtidigt kunna bemöta berörda personer på ett bra sätt. Det finns ingen given mall att följa på en skadeplats utan man måste alltid se vad just den situationen kräver. Om man är en social problemlösare som gillar att hugga i när det krävs så tror jag man kan bli en bra saneringstekniker!

Vad är det bästa med ditt jobb?
Det bästa med mitt jobb är att det är fritt med mycket ansvar och mycket varierande arbetsuppgifter. Jag gillar att den ena dagen aldrig är den andra lik och att få lösa de problem som uppstår. Jag är mycket ute på skadeplatser och träffar människor som jag får chansen att hjälpa på olika sätt. Jag har också väldigt duktiga och trevliga kollegor som jag delar mina arbetsdagar med och det en viktig del av att trivas för mig!

Varför tycker du att man ska jobba på Ocab?
Om man vill ha ett arbete med stor variation och där man verkligen gör skillnad i människors liv så är Ocab perfekt! Det blir aldrig ensidigt och jag känner dessutom uppskattning för det arbete jag gör, både av min arbetsgivare och av de företag och privatpersoner jag är med och hjälper.

Fukttekniker

Jonathan är en av våra duktiga fukttekniker som även har erfarenhet av att arbeta i andra verksamhetsområden inom Ocab. Allt började med ett sommarjobb på ett av våra kontor som 15-åring.

Berätta om ditt jobb!
Jag jobbar som fukttekniker vilket innebär att jag har lite olika arbetsuppgifter. Den största delen är skadebesiktningar där jag utreder vattenskador och lokaliserar skadeorsaken etc. När det sedan är klart så skriver jag en skaderapport med åtgärdsplan till beställaren. Som fukttekniker så är man oftast delaktig i processen från början till slut. Jag är både ute på arbeten och inne på kontoret för att avrapportera och ingen dag är den andra lik vilket är charmen med mitt yrke. Oftast så har jag mellan 5 och 6 ärenden per dag och det kan vara allt ifrån skadebesiktningar, uppföljningar efter rivningsarbete, installation av avfuktare samt byggmöten. Variation är livets krydda!

Hur har din resa inom Ocab sett ut hittills?
Jag har utvecklats enormt som person och anställd. Min resa började med ett sommarjobb på kontoret när jag var runt 15 år gammal, sedan var jag en kort period på rivningsavdelningen och efter studenten fick jag möjlighet att börja arbeta med sanering. Jag vill lära mig nya saker och sa ja när jag blev tillfrågad om jag ville arbeta med fuktskador. Jag är nu inne på mitt fjärde år som fukttekniker och jag känner att min resa har precis börjat. Jag har fått möjlighet att gå flera intern- och externutbildningar som företaget arrangerar inom till exempel fukt, mögelsanering och även miljö- och hälsoinriktade kurser.

Berätta om en arbetsdag du minns särskilt?
Helgen i april då det skedde ett terrordåd i Stockholm. Jag jobbade jour den veckan och var bland de första på plats. Även fast stämningen var nedstämd så var det ändå mäktigt att se all personal från Ocab som ställde upp och befann sig på platsen inom bara några timmar. Jag minns den dagen och helgen som fylld av sorg och ilska men jag väljer att främst fokusera på den samarbetsvilja, kämpaglöden och kärlek som hela Stockholm visade prov på.

Vilka personliga egenskaper tycker du är viktiga för ditt arbete?
Den viktigaste egenskapen är nog social kompetens. Eftersom man arbetar mycket med egna kunder och träffar nya människor varje dag så måste den sociala biten fungera. Man måste även vara bestämd och våga ta beslut när ingen annan kanske vågar.

Varför ska man arbeta på Ocab?
Ocab är ett företag som ligger i framkant i branschen och alltid letar nya vägar för att ständigt bli bättre. Ocab satsar väldigt mycket på sina anställda genom kompetensutveckling och det finns en stark gemensam vilja att leverera kvalitativa tjänster i hela landet.

Projektledare Asbest & PCB 

Johanna är projektledare och arbetar med att leda större uppdrag inom sanering av miljöfarliga ämnen i byggnader. I arbetsuppgifterna ingår att besikta, kalkylera och offerera projekt samt leda personal som ska utföra arbetet.

Hur har din resa inom Ocab sett ut hittills?
Jag började som besiktningsman på avfuktningsavdelningen inom området brand- och vattenskador och arbetade då bland annat med skadereglering vid byggskador och med att göra skadeutredningar på sjuka hus. Arbetet är speciellt då det utöver byggteknisk kompetens kräver en nyfikenhet och ett stort intresse att vilja ta reda på bakomliggande orsaker. Det kräver även en hög social kompetens då jag möter många människor. För drygt tre år sedan fick jag möjlighet att gå in på projektledarsidan och arbetar sedan dess med uppdrag inom miljösanering.

Varför valde du att börja arbeta på Ocab?
Jag valde att börja arbeta på Ocab för att jag gillar företagskulturen. Jag upplever att det finns många möjligheter att få växa och utvecklas tillsammans med företaget, våra kunder och inom de olika tjänsterna vi erbjuder.

Hur kan en vanlig vecka på jobbet se ut för dig?
Vecka är uppdelad i ungefär 50 % ute på fältet och 50 % inne på kontoret. När jag är ute tittar jag på potentiella uppdrag, startar upp jobb, arbetsleder pågående projekt eller gör en slutbesiktning. Den administrativa delen av arbetet består av att löpande föra och överlämna dokumentation till kunder och myndigheter enligt gällande lagar och krav. Jag ser också till att egenkontroller och dagböcker efterlevs och bokförs. Till det kommer att planera in produktionspersonal dels i de projekt som pågår och för kommande. Jag har också täta kontakter med Arbetsmiljöverket och miljökontoren i kommuner vilket är mycket lärorikt och spännande.

Vad är det bästa med ditt jobb?
Det bästa med mitt jobb är att få driva projekten från planering till avrapportering och  ta det ekonomiska ansvaret från början till slut och därmed vara med och påverka företagets resultat.  Jag har också fått möjlighet att engagera mig i interna projekt genom åren som till exempel med ISO kvalitetscertifiering och med att ta fram en jämställdhetsplan vilket jag har uppskattat att kunna vara delaktig i.

Vad sporrar dig att gå till jobbet? 
Att ingen dag är den andra lik och att jag får arbeta med uppdrag som verkligen utmanar mig. Och mina fantastiska arbetskamrater såklart!

Arbetsledare sanering

Olle är arbetsledare för en grupp saneringstekniker i Östersund vilket innebär att han är huvudansvarig för projekt från order till fakturering.  Som arbetsledare planerar, styr och följer han upp det dagliga arbetet och han arbetar även aktivt ute hos kunder.

Hur har din resa inom Ocab sett ut hittills?
Jag började jobba på Ocab våren 2014 som saneringstekniker. Idag är jag arbetsledare på saneringsavdelningen här i Östersund. Det innebär många stora och nya utmaningar och i den takt vi växer som företag här i Östersund så växer även mina utmaningar. Det är spännande och innebär mer ansvar.

Hur kan en vanlig dag på jobbet se ut för dig?
Mina arbetsuppgifter som arbetsledare under en dag varierar mycket. Arbetet ute på fält ska göras samtidigt som det administrativa måste lösas under dagarna. Det handlar om att försöka prioritera rätt vilket kan vara en utmaning.

Vad är det bästa med ditt jobb?
Det bästa med mitt jobb är de omväxlande arbetsuppgifterna som det innebär att vara i saneringsbranschen. Det sporrar mig att med yrkesstolthet utföra beställningarna som vi får av våra beställare. Att från beställning till utförande och avslut hålla en jämn och hög kvalité på våra arbeten.

Varför ska man arbeta på Ocab?
Det är här det händer! Arbetsuppgifterna är varierande och branschen är viktig och i en utvecklingsfas. Det handlar om att lösa våra kunders problem på ett arbetsmiljöriktigt sätt.